Sunday 1 February 2015

Pembakar Diri

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Hanya coretan hati sebagai peringatan. Semoga menjadi nasihat untuk diri sendiri ini yang dhaif dan mereka yang membaca. Allahumma amin

Minggu yang busy dengan exam ni sangat la merumitkan. Mungkin sebab freshman lagi so masih lemah lagi kot handle stress nak hadap 3 exam dalam seminggu ni. Tapi takpela, busy mana pon kita dengan pelajaran, iman kena jaga jugak bro. Sebab tu lately rasa nak selalu update blog, sebagai nasihat untuk diri sendiri bila iman goyang nanti.

Bila masuk cerita exam, tak lari la pasal result. Tiada pisah lagi dah antara benda ni. Ada orang tak kesah pon pasal markah diri sendiri. Hairan sungguh. Ada orang tu kesah sungguh sampai nak berlawan lawan dengan kawan sendiri sampai tak sedar memakan diri. Orang kata nak dengki dalam benda baik takpe, supaya rasa semangat nak belajar. Tapi kita kena hati-hati jugak bro, takut-takut membakar diri. Apa yang bakar diri? Hasad.

Orang putih kata "peer pressure". Kita panggil persaingan la senang. Bagus benda ni bukan tak bagus, tapi bila jadi tak syoknya dalam hati ni ada hasad. Apa tu hasad? Hasad ni rasa tak senang dengan nikmat yang Allah bagi kat orang lain sampai nak pertikaikan urusan Allah. Contohnya macam tadi la, markah peperiksaan. Kita sedih tengok kawan dapat markah hebat hebat sokmo sedangkan kita biasa je. Kita mula rasa tak senang duduk. Kita resah, kita gelisah dan mula mempersoalkan Tuhan dengan kesenangan yang seseorang dapat. Pernah tak rasa macamtu?

Boleh ke tak nak rasa macamni? Sedangkan kita taktahu betapa orang tu berusaha untuk dapatkan keputusan sedemikian. Kita hanya tahu menilai dari perspektif keputusan dan bukan usaha, andai lah kita bandingkan usaha kita dan dia, mungkin baru jadi lebih rasional kenapa keputusan dia lebih baik. Tapi andai kata kita lebih berusaha tetapi markah dia lebih baik, pasti ada banyak faktor lain.

Ada ke solusi? Solusinya mungkin mudah nak hadam tapi susah nak amal. Kita kena ingat, Allah Maha Adil bros and sisters sekalian. Dengan kita saling ingatkan diri sendiri dengan benda ni, insya Allah hati lebih terjaga. Terjaga daripada hasad yang membakar diri, membakar amal kita selama ni.

Setiap kali kita nampak orang lain dapat nikmat yang kita tak dapat, selalu ingatkan diri Allah maha adil. Bukan setakat nikmat je tapi musibah pon sama. Bila kita mula terasa nak timbul hasad tu, cecepat sedapkan diri dengan cakap mungkin rezeki aku dekat tempat lain. Setiap kali nak mai dah hasad tu, cecepat istighfar dan ingatkan diri Allah tu adil, kalau kita tak dapat nikmat kat sini, kat sana nanti adalah tu. Jangan kita asyik guna perkataan "untunglah", seolah nampak macam kita ni tak bersyukur dengan nikmat yang Allah bagi untuk diri kita sendiri. Apa selama ni Allah dah bagi oxygen berterusan tak pernah pulak kita nak bersyukur, tetiba tengok nikmat orang lain mula nak persoalkan Allah. hmm *note to self

 Andai harini dia dapat nikmat, mungkin itu adalah hadiah Allah atas perkara baik yang dia buat, mungkin juga itu hadiah Allah untuk setiap ujian yang dia bersabar, mungkin jugak itu adalah hadiah dari Allah atas segala usaha yang dilakukan. Mungkin belum tiba masa kita lagi untuk dapat 'hadiah' tersebut, maka bersabarlah. Mungkin  pulak terlalu banyak dosa kita yang menghalang untuk mendapat 'hadiah' daripada Allah, mungkin tu la tandanya kena cepat cepat taubat.
 
Kenapa hendak berhasad sedangkan semua orang ada bahagian dia masing-masing. Kita sebagai hamba jangan mempersoalkan. Adakah kita taktahu bahawa Allah lebih mengetahui apa yang teramat baik untuk kita? Bukankah dia pencipta kita? Pastinya dia lebih mengetahui.

Sudah sedia maklum bahawa Allah sangat pemurah. Buktinya? Mereka yang kafir pon dapat merasa makan dan minum. Jadi andai kita hendak jadikan nikmat sebagai kayu ukur kebahagiaan kita, maka kita sangatlah salah. Tapi kunci kebahagiaan adalah dengan Sabar dan Syukur dengan setiap ujian dan nikmat. Boleh jadi apa yang kita rasa ujian itu adalah sebenarnya nikmat, nikmat untuk mendekatkan diri kepada Allah. Boleh jadi sebuah nikmat itu adalah ujian, untuk lihat adakah kita hamba yang bersyukur atau sebaliknya. Sepanjang hidup kita takkan lari dari ujian dan nikmat, maka kitalah insan yang paling bahagia andai kita sabar dan syukur. Fasobrun Jamil

Ramai orang berjaya tapi tak pernah rasa nikmat harta dan sebagainya. Tapi Allah hadirkan mereka nikmat hati yang kental dan terus menurus menyembah tuhan. Ada yang hidup pernuh dengan harta, sedangkan nak solat lima waktu seminggu pon susah. Mungkin tak pernah lansung. Mungkin ada yang hebat dalam akademik, mungkin kita pulak dalam bidang sukan. Mungkin mereka hebat dalam tarbiah dan dakwah, tapi kita banyak harta dan sumbang ke jalan Allah. Tiada siapa yang sempurna, tapi yakinlah Allah pasti hadirkan sesuatu kelebihan bagi setiap orang. Jadi jangan kita berhasad dengki, tapi ambillah peluang untuk rasa lebih dekat dengan Allah.

"Andai kamu bersyukur, akan kami tambahkan lagi kepadamu (nikmat)..." Surah Ibrahim ayat 7. Apa tak cukup deep lagi ke ayat Allah ni?


2 comments: