Monday 20 October 2014

Marhaban ya maut !

 Bismillah pembuka bicara, kef haluk kepada semua ?

Alhamdulillah ana bikheir selepas minggu yang penuh dengan dugaan. Tanpa sedar, minggu demi minggu berlalu. Makin hari makin meningkat usia, makin matang pemikiran tapi adakah makin matang Iman kita ?

Minggu lepas minggu yang penuh dugaan. Dengan mid term chemistry pada hari selasa, ada draft essay 6 page untuk philosophy due by rabu and ada hw module ChemE yang sangat susah jugak pada hari rabu. Semuanya dibuat dengan cepat dan kelam kabut demi nak sempatkan diri ke berkhemah di Montgomery Bell State Park. Alhamdulillah, Allah mudahkan semua jalan dan masih lagi berdiri hari ni. 

Sungguh, sepanjang bercamping, indah sungguh rasanya. Kagum dengan ciptaan Allah. Walaupon amat sejuk, dapat rasa suasana ukhuwah tu walaupon baru je kenal beberapa bulan bersama senior dan kawan sebatch. Dapat rasakan macam mana nak survive walaupun dalam suasana yang sangat susah dan tak memihak kepada kita. Harapnya ini dapat bantu dalam kehidupan seharian.

Tapi apa yang terkadang membuat diri hiba contohnya apabila nampak sesuatu yang sangat menakjubkan, bukan perkataan 'subhanallah' yang keluar dahulu. Bila dapat nikmat selimut, bukan 'alhamdulillah' yang keluar dahulu. Sedihnya hati ini bila makin pantas masa berlalu, makin hati ini sedar jauhnya diri dengan Sang Khaliq. Patinya terlalu banyak dosa yang menghijabkan hati ini. Patinya terlalu banyak tompok hitam 'menghiasi' qalb insan lemah seperti ku ini. Allahu susahnya mujahadah yang ku idamkan tu ya Allah. 

Seringkali kita berbuat dosa dan kita rasa menyesal. Ambil la analogi bertaubat ini seperti anda membuat typo. Bila anda buat typo, seboleh awal kita edit atau delete supaya tidak diketahui orang ramai. Setiap kali menulis kita cuba berhati hati agar tidak terbuat typo. Cubalah anggap dosa yang kita lakukan begitu, cepat cepat bertaubat setelah melakukan dosa dan sentiasa menjaga tingkah laku kita agar tidak membuat 'typo' amalan kita. Jaga la diri daripada 'typo' bahaya ini kerana takut 'isi' ibadah kita tidak sampai pada sang Pencipta.

Benar seorang mukmin itu tidak jatuh pada lubang yang sama. Namun aku sedar iman aku ini terlalu banyak turunnya. Bukan KAU sorang sahaja rasa begitu. Moga usaha kita berlawan dan bertarung ini diganjarkan Allah dengan hadiah terbaik iaitu Khusnul Khatimah. Jangan kau sesekali mengambil keputusan untuk mengaku kalah! Keran itu bukan salah satu daripada pilihan kau. Bukankah Allah berfirman bahawa tiada yang berputusa asa daripada rahmat Allah melainkan orang kafir ? Sudah, berpijaklah engkau di bumi nyata. Allah itu lebih besar daripada dosa terbesar engkau, pastinya keampunanNya juga lebih besar dan merangkumi seluruh alam

Pada Khutbah Jumaat dua minggu lepas, aku tertarik dengan kisah ini. Sang Khatib di sini tanpa teksnya menceritakan sebuag kisah mengenai seorang arab badwi. Bila dia bertanya 'ke mana aku akan pergi selepas mati?'. Maka sahabat menjawab kau akan bertemu Allah. Maka si badwi menjawab pula ' andai maut ini membawa aku kepada kekasihku, maka Marhaban Ya Maut!'. Allahu tidakkah kau impikan cinta suci sebegini ? Indhanya bila hati ini diisi dengan cinta suci kepada Allah. Hati tenang tiada resah. Dunia ini cuma mainan tidak dikesah. Moga kau, aku dan semua dapat merasainya.

Aku menulis agar ingatan untuk diri yang dhaif ini, yang sering jatuh setiap kali cuba berlari. Akh waqiuddin kata ada 4 tahun untuk berubah satu tempoh yang lama, namun bagiku 4 tahun sekejap jika jatuh dan bangun itu tidak tetap. Namun besar mana dosa kita, ingatlah , Allah berfirman " bersegeralah dalam memohon keampunan tuhan kamu, dan Syurga yang seluas langit dan bumi disediakan buat mereka yang bertaqwa". Moga kita tergolong dalam mereka yang bertaqwa. Taubat dan Typo

1 comment: